اداره کل امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مذاهب اسلامی با همکاری اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نشست علمی"استاد مطهری و دیدگاه های قرآن پژوهی" را با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی آزار شیرازی، رئیس محترم دانشگاه مذاهب اسلامی و مولوی نذیر احمد سلامی،از اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی و نماینده مجلس خبرگان رهبری برگزار نمود.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با اشاره به فضايل رفتاري استاد شهيد مرتضي مطهري گفت: استاد مطهري با برخي از افكار نادرست در سطح عموم و خصوص به مقابله برخواست و در اوج مقام علمي خود سعي ميكرد به زبان عامه سخن گويد.
حجتالاسلام والمسلمين عبدالكريم بيآزار شيرازي در نشست علمي "استاد مطهري و ديدگاههاي قرآنپژوهي" كه صبح روز چهارشنبه در محل دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد، با گراميداشت روز معلم و شهادت استاد مطهري، گفت: ما بايد بياموزيم كه شغل معلمي چه شغلي است كه به تعبير امام(ره) شغل انبياست و به خوبي با آن آشنايي يابيم و بر اساس آن عمل كنيم.
وي ادامه داد: در ميان كساني كه به شغل معلمي اشتغال دارند، هستند بسياري افراد كه اينگونه ابراز ميكنند كه براي خدا درس ميخوانند و تعليم ميدهند اما پس از واكاوي اهداف آنان دريافت ميشود كه آنان براي رسيدن به خواستههاي نفسانيشان مانند توجه در نظر مردم به اين امر همت ميگمارند و حتي در اين مسير حاضر هستند به جهت جلب توجه ديگران تابع افراد عوام و داراي افكار عاميانه شوند.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي، با تاكيد بر اينكه "بايد با پرداختن به شخصيت و زندگي شهيد مطهري از اين معلم بزرگ بياموزيم كه چگونه معلمي كنيم زيرا ايشان در راه علم كوشيد و يك محقق واقعي بوده و يكپارچه اخلاص بود"، افزود: شهيد مطهري ميتوانستند با ماندن در شهر قم به مانند مراجع تقليد بزرگي چون آيتاللهالعظمي بروجردي و امام خميني(ره) بشوند ولي ايشان به جاي اينكه به مقام بينديشند به اسلام و مسلمانان ميانديشيدند.
بيآزار شيرازي با تاكيد بر لزوم توجه به قرآن از سوي استاد شهيد مرتضي مطهري اظهار كرد: برخي از اخباريون اينگونه تلقي ميكنند كه نزول قرآن به جهت ثواب قرائت آن است و شهيد مطهري با اين تفكر مخالف بودند و در سخنان و كتابهايشان با آن به مقابله ميپرداختند و سعي كردهاند كه با اين عمل خود محتواي قرآن را به صحنه بياورند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از مواردي كه برخي افراد در آن دچار اشكال شدهاند، اين بود كه قرآني را كناري نهاده و به دنبال فلسفه به جهت يافتن پاسخهاي خود يافتند و اين در حالي بود كه علامه طباطبايي و امام راحل به شاگردان خود مانند شهيد مطهري آموختند كه چگونه فلسفه را در اختيار دين قرار دهند و به اين وسيله قرآن را به ميدان آورند.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با بيان اينكه "يكي از آفات تمام اديان، عوامگرايي است"، گفت: قرآن كريم تقليد كوركورانه را از پدران و گذشتگان تقبيح كرده است و امام راحل نيز همينگونه عمل كردهاند و شهيد مطهري نيز از حوزه قم به تهران آمدند تا با عوامگرايي مبارزه كنند. شهيد مطهري همواره به نيازهاي جامعه ميانديشيدند و اين در حالي است كه امروزه از آفات حوزه و دانشگاهها اين است كه كتبي كه در گذشته در آنها مطرح بوده را همچنان مورد توجه قرار ميداده و بر حضور آنها تاكيد ميكنند و اين مورد مشكلاتي را در عرصه تعليم و تعلم در جامعه به وجود ميآورد.
بيآزار شيرازي يادآور شد: شهيد مطهري با وجود آنكه يك فيلسوف به تمام معنا است، اما از استاد خود علامه طباطبايي آموخته است كه به نيازهاي جامعه بينديشد زيرا آن علامه بزرگوار دو جلد كتاب ديني براي تدريس در دوره راهنمايي در سطح مدارس به نگارش درآوردند و شاگرد ايشان مرحوم شهيد بهشتي نيز به سازمان تدوين كتب درسي رفته تا كتابهاي درسي را براي مقاطع مختلف آموزش و پرورش كشور تاليف، تدوين و منتشر سازد و همچنين مرحوم شهيد مطهري نيز در اوج فعاليتهاي علمي خود كتاب "داستان راستان" را به زبان مردم نوشت.
وي با اشاره به اينكه "برخي افراد اينگونه فعاليتها را عاميانه و سبك ميشمارند"، اظهار كرد: دربرابر اين تفكر، علامه طباطبايي و شهيدان بهشتي و مطهري از قرآن اينگونه درس گرفتهاند زيرا خدا نيز در بيان خود در قرآن كريم همينگونه رفتار كرده و بعضا به زبان عاميانه و ارائه تمثيلاتي اينگونه پرداخته است و تمام پيامبران نيز با زبان مردم سخن گفتند و توجه به اين مهم باعث شد كه كتاب داستان راستان در ميان عموم مردم تاثير بسياري بگذارد.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي در پايان تاكيد كرد: ما بايد سعي كنيم همواره در تمامي اعمال و رفتار خود خداوند را در نظر بگيريم و اگر مقامي را نيز طلب ميكنيم آن را از خداوند بخواهيم نه از خلق وي و اگر در مقام تحقيق، اخلاص به خرج دهيم، ياد و نام ما تا ابد باقي ميماند و محبوبيت خواهيم يافت.
نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به تفكرات استاد شهيد مرتضي مطهري و با بيان اينكه "اين استاد شهيد ميگويد مسلمانان در ارتباط با يكديگر، حقوق يكديگر را رعايت نميكنند"، گفت: شهيد مطهري وحدت امت اسلامي را در گرو حمايت آنها از توليدات داخلي اين امت ميداند.
مولوي نذيراحمد سلامي در نشست علمي "استاد مطهري و ديدگاههاي قرآنپژوهي" كه صبح روزچهارشنبه در محل دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد، با بيان اينكه "ديدگاه استاد مطهري اين است كه مرجع وحدت، تفاوتها و اختلافها است و اگر اينها نباشند وحدت معنا پيدا نميكند"، افزود: ايشان تفاوتها و اختلافها را در سه بخش اختلاف طبيعت و سليقه، اختلاف ذوق و اختلاف سطح معيشت و انديشهها ميدانند.
وي با بيان اينكه "استاد مطهري ميفرمايند كه معناي وحدت از بين بردن تفاوتها نيست"، خاطرنشان كرد: از نظر اين استاد بايد تفاوتها به خصوص در عرصه عقيدهها و انديشهها مديريت شوند.
اين نماينده مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: استاد مطهري ميفرمايند كه مشكل ما القاب و عناوين نيست بلكه محتواست و اين سخن ايشان به معناي اين است كه يك شيعه با شيعهاي ديگر و يك سني با يك سني ديگر تنها به خاطر اينكه اين عنوان را به همراه دارند با يكديگر ارتباط داشته و به همديگر احترام ميگذارند و اين در حالي است كه اگر محتوا براي ما مهم باشد ـ كه بايد همينگونه باشد ـ بايد تعامل، تدين، رفتار و اعتقاد افراد به خالق و مخلوق براي ما در جهت احترام گذاشتن به همديگر مهم باشد و در غير اين صورت افراد قابل احترام نيستند.
مولوی نذیر احمد سلامي با بيان اينكه "استاد مطهري كساني را كه داراي خشونت و طبيعت افراطي در رفتار هستند ـ هرچند كه القاب گوناگوني داشته باشند ـ با يكديگر همكار ميداند"، افزود: اين به دليل آن است كه اين استاد لازمه همكاري را شكل دادن يك هدف ميداند نه حركت كردن دو يا چند نفر در يك جهت و ميگويد كه افراطگريان با رفتارهاي خود هر چند در جهتهاي متناقض، باعث از بين بردن اسلام ميشوند كه در اين زمينه ميتوان رفتار قيچي را مثال زد كه با وجود حركت مخالف دو لبه آن در نهايت كار آنها يك نتيجه و آن هم قطع و برش اشياي مختلف ميشود.
وي در ادامه، به نامگذاري سال جاري به عنوان "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني" اشاره كرد و گفت: در اين زمينه نيز استاد مطهري ميگويد كه ما در عرصه وحدت، امت اسلامي و تحقق آن بايد متكي به امكانات اين امت باشيم و زماني به وحدت حقيقي ميرسيم و در برابر دشمن تبديل به يك قدرت ميشويم كه امت اسلامي از امكانات خود استفاده كند.
نماينده مردم استان سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري، با بيان اينكه "امت اسلامي امكاناتي دارد كه اگر از آنها در سايه خرد جمعي استفاده شود شرايط امروز ما بهتر و متفاوتتر از گذشته خواهد بود"، ادامه داد: جمعيت امت اسلامي در حال حاضر بيش از يك و نيم ميليارد نفر در سراسر جهان است كه به غير از مسيحيت، هيچ مكتبي از اين تعداد نفوذ برخوردار نيست و با نگاهي به جغرافياي سرزمينهاي اسلامي به اين نكته پي ميبريم كه آنها همراه با پيوستگي باارزشي هستند زيرا از اندونزي تا مراكش سرزمينهايي مانند زنجيرهاي سياسي ـ جغرافيايي در كنار همديگر قرار گرفتهاند و به جز دو سرزمين ميانمار و هندوستان همگي مسلمان هستند و اين نكتهاي مهم است.
مولوی نذیر احمد سلامي افزود: مهمترين آبراهها و تنگهها در اختيار مسلمانان است و همچنين امت اسلامي مبادي ورودي سه قاره را در اختيار خود دارند كه آنها عبارتند از جنوب اروپا، شمال آفريقا و شرق آسيا كه در پرداختن بيشتر به اين مورد بايد گفت بعضي از تحليلگران غربي اينگونه نوشتهاند كه خداوند متعال دو مرتبه با امت اسلامي سخن گفته است كه يك مرتبه آن به وسيله قرآن و ديگري به وسيله در اختيار قرار دادن منابع، گاز و نفت براي آنهاست.
وي با بيان اينكه "شهيد مطهري در تقسيمبندي افراد جامعه از لحاظ عاطفي، آنها را به دسته تقسيم ميكند كه گروه اول افرادي هستند كه اهل احسان و فضلاند و خود را براي منافع و به خاطر ديگران به زحمت مياندازند تا آنان در راحتي به سر ببرند و اينها را اهل ايثار مينامد"، افزود: دو گروه ديگري كه شهيد مطهري از آنها ياد ميكند؛ يكي كساني هستند كه در فكر منافع خود هستند ولي به حقوق ديگران تجاوز نميكنند و اينها را اهل عدالت ميداند و گروه سوم نيز اهل "بغي" هستند كه درصدد پايمال حقوق ديگران به جهت رسيدن به منافع خود هستند و ميگويد كه بسياري از تعاملات اروپاييان با مسلمانان را اينگونه توصيف ميكند و ميگويد كه آنها همواره در چنين تعاملي با مسلمانان به سر ميبرند و همچنين ميافزايد كه ارتباط ما مسلمانان نيز با يكديگر در جرگه سوم قرار ميگيرد و به اين ترتيب ما حقوق يكديگر را رعايت نميكنيم.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.